A jóga végső célja | Önmegvalósítás.hu

A jóga végső célja

meditacio_termeszet_esoerdo.jpg

A jóga szó az ókori szanszkrit nyelven annyit tesz: igába hajt, összefonódik. A kifejezés a tudatfolyamatokon való felülemelkedésre utal, az emberi elmét irányító késztetések tudatosításán keresztül. Ahhoz, hogy saját tudatunkat megfigyelhessük, szükség van bizonyos összeszedettségre, stabilitásra, és ez csak igen magas energiaszinten valósítható meg. Ennek a magas energiaszintnek az elérését és fenntartását szolgálják a különböző fizikai és energetikai gyakorlatok, amelyek megfelelő végzése nem csupán tökéletes egészséget biztosít, de szellemi tisztaságot, éleslátást is. Sokan összetévesztik a jógát az indiai aszkéták által gyakorolt önsanyargató, extrém gyakorlatokkal, azonban a jóga nem a szenvedés útja.

A jóga gyakorlatait sokan csupán egészségmegőrző tornaként gyakorolják, ez azonban olyan, mintha egy drága autót az utazótáskák tárolására használnánk: mi szükség a bőröndökre, ha nem használjuk az autót arra, amire való, vagyis utazásra? Természetesen a jóga testedzésként való megközelítése sem minden haszon nélkül való, hiszen a fizikai gyakorlatok rendszeres művelése idővel talán megnyitja a tudatot a szellemi történések felismerésére is. A testi gyakorlás nem választható el a szellemi törekvésektől, ahogy az anyag sem választható el a szellemi szféráktól.

Olyan korban élünk, amikor az emberiség döntő része az anyagira fókuszálja a figyelmét, azonban ez nem jelenti azt, hogy ne lenne bárkinek szabadságában egy másfajta tudatállapotot választani. Ez történhet egyetlen pillanat alatt, egy katartikus felismeréssel, ráébredéssel, vagy lassan, fokozatosan, lebontogatva az elmét megkötő korlátokat. A misztikusok a felébredést választották, így tanításuk nem is állhat másból, mint hogy megmutatják Önnön elragadtatásukat, bizonyítva ezzel a felébredés lehetőségét. A jóga útja ezzel szemben évezredek óta a tudatos gyakorlás és önmagunk megismerésén keresztül vezet ugyanebbe az irányba. Az ókori jógik olyan lehetőséget kerestek a megvilágosodás elérésére, amely biztonságosan végigvezeti a gyakorlókat saját útjukon. A minden emberben közös fizikai és tudati folyamatokat térképezték fel, és az ezekből fakadó problémákra adtak olyan megoldásokat, amelyek a fokozatosság elvét követve befogadhatóak mindenki számára.

Azonban azt látjuk, hogy a jóga mégsem a tömegeknek szólt: minden jógi csupán néhány tanítványnak adta tovább tudását, az indiaiak túlnyomó része sosem került kapcsolatba a jóga tanításaival. Ez talán azzal magyarázható, hogy tanítani csak azt lehet, aki kész befogadni a tanítást, azaz saját magától elindult már egy bizonyos úton. Szükséges egyfajta ősbizalom megszületése, amely nélkül nem nyithatjuk meg magunkat az új, az ismeretlen befogadására. Enélkül hiába minden bölcsesség, az elme szűkös terébe zárt tudat csupán tovább futja köreit a régi pályákon, és nem képes felismerni, hogy minőségi változás helyett csupán a formája változott meg eddigi tevékenységének. Amíg nem emelkedtünk felül az egó játszmáin, minden tevékenységünk az egóból ered, így tudatunk felszínes, időhöz kötött, és szenvedéssel teli lesz. Ez így volt az ókorban, és így van ma is.

Elgondolkodtató azonban, hogy a jóga az utóbbi évtizedekben megfigyelhető közismertsége és népszerűsége az általunk ismert történelem folyamán példa nélküli. Ez arra a reményre ad okot, hogy az emberi tudat fejlődésének új korszaka következik: amikor a változásokra érett tudattal rendelkezők száma elér egy határt, az egész emberiség tudatszintje rövid idő alatt megemelkedik. Ha őszintén megvizsgáljuk magunkat és környezetünket, láthatjuk, hogy a negatív propaganda ellenére, amely azt sulykolja belénk, hogy az ember alapvetően gonosz és bűnös lény, már most is mennyi érték és szeretet vesz körül bennünket. Kétségkívül gyarlóak vagyunk, és sokat hibázunk, de igazi, komoly bűnöket nagyon kevesen követnek el. Ha képesek vagyunk meglátni magunkban és társainkban a tisztaságot, talán csökkenthetjük ezt az irreális szorongást, amely rányomja bélyegét mindennapjainkra és elveszi a lelki béke lehetőségét.

A jógában semmi misztikus sincsen: praktikus, következetes módszerek összessége, amely azonban eddig ismert tudatunkon túlmutató mélységeket tár fel az arra méltóak számára.
Németh Gergő


Beküldte: | 2008. júl. 01. kedd - 16:00

Hozzászólások

3 hozzászólás
A jóga végső célja - szerintem
2009. szeptember 20. vasárnap, 22:04 | Névtelen (útkereső)

Emlékezetből mondom, ezért nem biztos, hogy pontosan.
A jóga jelentésére én úgy emlékszem, hogy egyesülés --> egyesülés, illetve újra-egyesülés az abszolúttal. Mivel az abszolút a keresztül fejtetőn lép a testbe, majd lesüllyed a gyökér(csakrá)ig, ezért a jógi célja a gyökér csakrában összetekeredve nyugvó kundalini kígyó felébresztése, és felemelkedésre késztetése a legfelsőbb (korona?) csakráig, mintegy visszafelé téve meg az előző utat. Ekkor a jógik hite szerint végbemegy az újra-egyesülés. Ramana Maharshi tanítása szerint viszont ez az út befejezetlen. A kundalinit egy másik pályán vissza/tovább kell vezetni a szívbe, amely nem a fizikai szivet jelenti, hanem a test jobb oldalába képzelhető spirituális szivet.

A jóga útja tehát egyrészt nem teljes, másrészt személetileg sem biztos, hogy mindenkinek ajánlható. A jóga olyan, mint amikor a pásztor a tehenet egy bottal erőszakkal hajszolja a cél felé, Maharshi tanítása, az önkutatás - amely a nyílegyenes út - pedig ehhez hasonlítva olyan, mint amikor egy maroknyi édes fűvel csalogatja a tehenet.

üdv
nisargadattin

Végső cél?
2009. szeptember 21. hétfő, 11:41 | pajkos

Végső cél?

Egy eszköz-módszer- életforma, hogy az egységhez közelebb juss úgy, hogy egyediségedet megismerve saját utadat bejárva ide juss.

Sok más mód is lehet, hogy ide juss, van akinek ez a jó, én is éltem így.

Lényegesnek tartom, hogy a jóga egyszerre egymással harmóniában a testet lelket szellemet vezeti.
Ez Óriási ellőnye a többi úttal szemben, mert gyakorlatilag ha jól csinálod nagy az esélyed, hogy a célt megtapasztalod.

No de jön a másik fontos dolog az igaz MESTER kérdése, mert e miatt hagytam abba. De ez másik fórum támája.

Jóga
2009. október 25. vasárnap, 11:27 | Bochecha

Pajkossal egyetértek. Nagyon fontos, hogy Kitől tanulsz...
Én Mo-n több tanárt is megnéztem, amire megtaláltam a nekem megfelelőt.

Most külföldön vagyok, és az első dolgom az volt, hogy utánanézzek az itteni jóga-lehetőségeknek. Nem volt sok opció, egy Tanárt találtam. És nagyon jó! :)
Szerintem ha több embernél tanulsz jógát, akkor ugye több aspektus, amiből jobban összeáll a kép. Ez egy annyira komplex dolog, hogy szerintem mindig nyílnak újabb és újabb távlatok az ember előtt... Lehet, hogy 20 év után is... :)

szeretettel:Bochecha

Feliratkozás Hírlevélre